Світ дошкілля такий різноманітний і цікавий, що кожного, хто має до нього відношення, захоплює цілком і повністю, не залишаючи можливостей роздумувати чи відмовитися від участі у житті дітей. Кожен вихованець
– це чистий аркуш паперу, на якому досвідчений та мудрий педагог у подальшому напише рукописний твір, читати який можна буде лише через роки і він буде мати певний зміст.
Готуючи матеріали до фестивалю-огляду «Світ дошкілля» у номінації «Створюємо сучасний освітньо-розвивальний простір на території ЗДО», перш за все хотілося б закцентувати увагу на поглядах Крутій Катерини Леонідівни – професора, доктора педагогічних наук, автора понад 300 наукових статей, методичних посібників, хрестоматій, словників-довідників, програм і монографій з проблем дошкільної освіти, спираючись на ідеї якої, ми і говоримо про створення освітньо-розвивального простору.
Освітнє середовище – це форма діяльності людей, яка утворюється в результаті їх спільної взаємодії в освітньому процесі.
Під освітнім середовищем розуміється спеціально створене предметне й соціокультурне оточення дитини, що включає різні види умов і засобів здобуття освіти, способи забезпечення продуктивної діяльності, це система впливів і умов формування особистості, а також можливостей для її розвитку, які містяться в соціальному і просторово-предметному оточенні.
Поняття «розвивальне середовище» було введено Дж.Равеном як простір розвитку компетентності. «У такому середовищі, – за словами Дж.Равена, – люди мають можливість прагнути до цілей, які їх цікавлять, і у процесі їх досягнення розвивати свою компетентність». Розвиваюче середовище для дитини – простір дитинства – простір широких можливостей, де створені максимальні умови для розвитку та саморозвитку дитини.
Окресливши головні поняття, так не хотілося б заглиблюватися у теорію та термінологію і розповідати про те, що могло б бути, якби… Хочеться розповісти про втілення ідеї зі створення сучасного освітньо-розвивального простору на території нашого ЗДО, де ключовим словом є сучасного, адже ми невпинно рухаємося вперед, на практиці, спираючись на надбане, доказом чому будуть світлини, розміщені на слайдах.
Формуючи презентацію, головну думку кожного слайду було викладено у віршику, розміщеному у заголовку, а на підтвердження вищесказаного розміщено ряд фото.
Так, як середовище формується з певних осередків, перш за все було виділено та названо осередки, що містяться у групових приміщеннях та на території ЗДО. Кожен з них відповідає за певний вид діяльності дітей. Починаючи з того моменту, коли дитина переступила поріг дитячого закладу, вона вже мимоволі стає учасником виховного впливу, адже тут її зустрічають персонажі вже знайомих казок, що несуть у собі певний моральний зміст; а далі світлофор Моргайко запитає правила поведінки під час переходу вулиць; а ще далі ростуть на клумбах дивовижні квіти, назви яких неодмінно повинен знати кожен свідомий українець, адже вони здавна радують око своєю красою весь український народ.
При чому, чіткої грані між осередками встановити неможливо. Так, наприклад ,театралізована діяльність нерозривно зв’язана з музичним мистецтвом, адже під час обігрування казки, малята залюбки грають на дитячих музичних інструментах, цим самим демонструючи особливості характеру персонажів чи їх поведінки в даний момент дійства.
Цікавою є інноваційна технологія роботи з піском, яку намагаємося втілити у життя. Для цієї діяльності використовується спеціальна конструкція, яка поєднує скляну поверхню та підсвітку. Діти залюбки малюють пальчиками по піску, створюючи іноді химерні малюнки, а іноді малюючи те, що їх найбільше турбує чи захоплює. А ще з піском, як з товаришем, можна привітатися, потерти між долоньками, занурити в нього руки. Такі маніпуляції по-різному впливають на різні темпераменти дітей: тривожних заспокоюють, а шумних втихомирюють.
Великого значення має використання у діяльності елементів трудових доручень під час прогулянок, чергування у групі, догляді за живим світом природи. Саме виконуючи найпростіші доручення, дитина вчиться бути відповідальною, розуміє, що результат її діяльності несе позитивний вплив на навколишню дійсність. Тому, вихованці залюбки ведуть догляд за городами на підвіконнях, кімнатними квітами, акваріумними рибками та тваринками. І уже з раннього дитинства закладається поняття про те, що ми відповідальні за тих, кого ми приручили.
Ще одним великим чинником виховного впливу є використання елементів народознавства у діяльності, зокрема про це свідчать створення міні-музеїв народознавчої тематики. Такі міні-музеї особливі тим, що експонати в них можна брати до рук, роздивлятися, вивчати, дізнаватися щось нове та розповідати вже відоме. Саме через них діти стають ближчими до витоків своєї народності, прищеплюються поняття духовності, поваги до народних звичаїв та умов побуту давнини.
Сучасний світ, що неможливий без використання гаджетів, поступово витісняє читання книг серед населення. Ми прагнемо прищеплювати дітям шанобливі почуття до книги, адже казка, прочитана з певною інтонацією, чи картинка, яка влучно передає зміст казки чи ситуації, несе в собі величезний позитивний виховний вплив на формування у дітей громадської свідомості, понять та переконань.
Сучасна система освіти передбачає нерозривність та послідовність між дошкільною освітою та початковою ланкою шкільної освіти, тому нашим завданням є не лише формальна підготовка до навчання у школі, а й формування необхідної життєвої компетенції серед наших вихованців. Ці моменти реалізуємо використовуючи ряд матеріалів, ігор та інших дидактичних засобів, що несуть у собі розвиток дрібної моторики пальців рук, що у майбутньому дасть позитивний ефект у підготовці руки дитини до письма.
Без занять з фізичного виховання не можливо сформувати у дітей поняття про здоровий спосіб життя. Спортивне обладнання, створене власноруч та фабричне, використовується під час занять, вправ ранкової гімнастики та гімнастики пробудження, фізкультхвилинок та елементів психогімнастики. Без здорового тіла не можливо формувати здоровий дух, тому ми прагнемо від гармонії тіла досягти гармонії душі наших вихованців.
З метою розвитку креативних здібностей дітей, було створено осередок зображувальної діяльності, у якому кожен може проявити себе під час малювання, ліплення чи аплікування. Для цього використовуються новітні технології з нетрадиційного малювання та незвичні матеріали для аплікування тощо.
Це далеко неповний перелік того, чим займаються люди віддані своїй справі у садочку. Лише людині, яка вкладає частинку своєї душі у процес навчання та виховання дітей, вдається отримати позитивний результат своєї діяльності. Про цю роботу можна говорити безкінечно, адже нема краю досконалості, до якої ми прагнемо через оновлення змісту освіти, відходу від застарілих фантомів щодо освіти дітей.
Тож, бажаємо успіхів усім, хто має відношення до навчання та виховання дітей, натхнення у своїй праці, бажання та вміння здійснити заплановане. Не зупиняйтеся на досягнутому, завжди рухайтеся вперед!